God fortsättning alla Nibblabor önskar styrelsen!

Vi hoppas att ni har haft fina dagar över jul och nyår. Kanske har ni tittat till stugan i vinterskrud?

Här kommer lite kortfattad information om styrelsens arbete den senaste tiden:

Ekerö kommun kontaktade oss angående nya rutiner för vattenprover och rapportering för dricksvattnet och bad om ett möte på Nibbla. En lunta papper skickades in och Rune Gustafsson från styrelsen mötte en tjänsteperson på plats i december. Utfallet var positivt – vi kommer inte att behöva rapportera så ofta och utförligt som kommunen först antog, utan kan ta prover och rapportera som tidigare. 

Den 3 december var det ett styrelsemöte som inleddes som ett gemensamt möte med båtklubben, för att samspråka kring framtida renovering av bryggorna. De byggdes på 1960-talet och det råder risk för personskador i nuläget, även om båtklubben gör sitt bästa för att laga och fixa till. När tydliga förslag finns redo kommer de att presenteras på årsstämman. 

Nästa styrelsemöte äger rum den 14 januari – maila gärna frågor före dess så kanske de hinner tas upp på mötet.

Allt gott och ta det försiktigt i halkan!

Styrelsen

Fakturor utskickade förra veckan

Förra veckan skickades två stycken fakturor (rörande medlemsinsatsen) till de medlemmar som fått sin tomt avstyckad.

• En faktura skickades från Nibbla Trädgård Samfällighetsförening,

•  den andra från Nibbla Koloni ekonomisk förening – båda med e-postadressen faktura-no-reply@fortnox.se som avsändare. 

• De som inte fått sin tomt avstyckad har fått en faktura och kommer inom kort att få ytterligare en faktura avseende arrendeavgiften.

 Vid frågor, vänligen kontakta styrelsen@nibbla.se

 Vänliga hälsningar,

Styrelsen

Info om nedläggning av den ideella föreningen

Bästa medlemmar och styrelsen för samfälligheten Nibbla trädgårdar!

Vi i styrelsen för den ideella föreningen vill härmed klargöra situationen kring föreningens framtid och i processen nedläggning.

Vi har tagit emot samfällighetens begäran om att föreningen ska upplösas omgående, och vi vill ge en tydlig bild av våra beslut och ansvar gentemot både er som medlemmar och mot samfälligheten.

Som en ideell förening är vår högsta prioritet att följa en demokratisk process i alla beslut som rör föreningens framtid. Det innebär att alla medlemmar har rätt att delta i beslutsfattandet kring föreningens nedläggning och hur föreningens tillgångar ska fördelas.

Vi kan inte fatta ett beslut om upplösning utan att först ha hållit en föreningsstämma där samtliga medlemmar har möjlighet att närvara och göra sina röster hörda.

Eftersom säsongen för vårt koloniområde nu går mot sitt slut och många medlemmar inte längre är på plats, är det praktiskt omöjligt att genomföra en korrekt och rättvis stämma innan säsongen avslutas.

Vi har därför beslutat att skjuta upp frågan om föreningens nedläggning till våren 2025 när medlemmarna är tillbaka och kan delta fullt ut i processen.

Vi vill också understryka att det inte finns någon juridisk skyldighet att omedelbart upplösa föreningen, även om en samfällighet har bildats.

Enligt praxis har vi upp till tre år på oss att formellt avsluta föreningen och hantera fördelningen av eventuella tillgångar.

Detta ger oss tillräckligt med tid att se till att alla beslut fattas i enlighet med medlemmarnas intressen och på ett rättssäkert sätt. Styrelsen har beslutat att använda denna tid för att säkerställa att processen sker korrekt och att vi följer de föreningsrättsliga principerna om demokrati och transparens.

Att skynda på en upplösning under rådande omständigheter skulle riskera att inskränka medlemmarnas rätt att påverka beslutet.

Som styrelse har vi ett ansvar att agera i medlemmarnas bästa intresse. Detta innebär att vi prioriterar en korrekt och värdig avslutning på föreningens 70-åriga verksamhet.

Vår roll är att se till att medlemmarna bestämmer över föreningens tillgångar och att eventuella tillgångar fördelas enligt medlemmarnas beslut, inte samfällighetens krav. Resterande pengar som den ideella föreningen har fått in från medlemmarna för sophanteringen kommer dock att överföras till samfälligheten enligt tidigare beslut.

Vi vill även upplysa om att en förenings upplösning kräver ett formellt beslut på en föreningsstämma där medlemmarna får rösta om nedläggningen. Detta beslut måste dokumenteras i ett stämmoprotokoll, som sedan skickas till berörda myndigheter, såsom Skatteverket, för att föreningens nedläggning ska vara juridiskt giltig.

Styrelsen kan därför inte ta beslutet på egen hand utan att involvera medlemmarna i processen. Efter stämman i vår kommer vi att skicka in det undertecknade protokollet och eventuella andra handlingar till Skatteverket och andra relevanta myndigheter för att slutföra föreningens nedläggning på ett formellt och korrekt sätt.

Vi kommer att kalla till en extra föreningsstämma under våren 2025, där medlemmarna får möjlighet att fatta det formella beslutet om föreningens nedläggning och vad som ska ske med föreningens tillgångar. Föreningens tillgångar kommer att fördelas på ett sätt som gynnar medlemmarna och i enlighet med föreningens ändamål.

Fram till dess kommer föreningen att förbli vilande utan att orsaka några löpande kostnader eller kräva någon aktiv förvaltning.

Vi hoppas att samfälligheten har förståelse för att vi prioriterar en demokratisk och korrekt process för våra medlemmar.

Vi vill nu önska alla medlemmar en underbar höst och en fin vinter så ses vi när vårsolen åter igen lyser över Nibbla!

 Med vänliga hälsningar,

Styrelsen för den ideella föreningen